Infrainvestoinnit ovat kasvun vetureita – siis lisää tätä!
Kolmen ässän hallitusta on pitkin matkaa arvosteltu turhasta vatuloinnista ja aiempien päätösten pyörtämisestä. Kevään korvalla kolmikko näytti kuitenkin tarttuvan härkää sarvista ja paukutti kasaan etenkin rakentajia ilahduttaneen investointilistan.
Hallituksen työlista tuo kaivatun piristysruiskeen kasvualueiden infrarakentamiseen. Päätösten suhteen oltiin toisaalta lähes pakon edessä, sillä korjausvelka pelkästään liikenneväylien kunnossapidon osalta on ollut jo vuosia kestämättömällä tasolla.
Vanhaa siis paikataan, mutta joukkoon mahtuu myös uusia ja varsin ennakkoluulottomia hankkeita. Vihreää valoa saaneet Raide-Jokeri, Tampereen Ratikka ja ns. tunnin juna Turusta Helsinkiin ovat vielä suunnitelma- tai idea-asteella. Ne realisoituvat näillä näkymin vasta 2020-luvulla, mutta tulevat aikanaan kantamaan monipuolista hedelmää radanvarsikuntiin ja niiden ympäristöön. Käytännössä esimerkiksi Helsinki-Turku -ratalinjauksen positiiviset vaikutukset tulevat säteilemään koko eteläiselle rannikkoseudulle.
Länsimetro kelpaa esimerkiksi
Infra- ja väylähankkeet työllistävät suoraan niiden tekijöitä, mutta tuovat tervetullutta lisävauhtia myös muuhun rakentamiseen ja tätä kautta koko kansantalouteen. Tuoreeksi esimerkiksi tämän dominoteorian toimivuudesta kelpaa Länsimetro ja sen uudet uudet asemat mm. Tapiolassa ja Niittykummussa – kaikki hankkeita, joissa Parma on ollut alusta lähtien vahvasti mukana.
Tapiolan perinteikäs keskus päivitetään liike- ja asuntorakentamista yhdistämällä tulevaisuuden vaatimuksia vastaavaksi. Niittykummusta puolestaan kehkeytyy yksi korkean rakentamisen maamerkki pääkaupunkiseudulle. Massiivisten rakennushankkeiden lopullisena laukaisijana oli nimenomaan Länsimetron rakentamispäätös. Sama efekti on nähty myös Kehäradan kohdalla.
Takavuosina väylähankkeiden pääperusteita olivat liikennemäärät ja turvallisuus. Nyt niiden rakentamiseen liittyy entistä useammin myös alueellisten maankäyttösuunnitelmien päivittämistä, uusia asuinalueita ja uutta tonttitarjontaa.
Kuntien kannalta lopputulemana on radanvarsialueille nousevia asuin- ja työpaikka-alueita, tonttien myyntituloja, työtä, uusia asukkaita ja yrityksiä sekä verotuloja. Yhdessä niistä syntyy tulovirta, joka toimii eräänlaisena takaisinmaksuautomaattina päätöshetkinään kiistatta isoilta ja raskailta tuntuville infrainvestoinneille.
Poliittisille päättäjille lähteekin täältä työpöydän takaa oikeastaan vain yksi viesti: Lisää tätä!