PARMAinfo 2/2019: Toimitusjohtaja Viljasta epäillään toistuvista työhyvinvointirikkomuksista
Pääkirjoitus: Raiteilla töitä ja talouskasvua
Suomessa tarvitaan nopeaa ja toimivaa raideliikennettä työssäkäyntimahdollisuuksien parantamiseksi ja talouskasvun edistämiseksi. Myös ilmastonmuutoksen hillitsemisen edellytyksenä on toimiva raideliikenneverkosto.
Satojen miljoonien ja jopa miljardien arvoisten raidehankkeiden toteuttaminen nousee usein otsikoihin, kun päätöksiä tehdään. Veronmaksajan sydäntä kirpaisee, kun valtio ja kaupunki sijoittavat uusiin raiteisiin, joista ei tunnu itselle olevan hyötyä.
Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin raideinvestoinnin takaisinmaksu. Sijoitus raiteisiin tuo takaisinmaksutuloja mm. maa-alueiden myynnin, uusien asuin- ja työpaikka-alueiden rakentamisen ja syntyvän liike-elämän sekä verotulojen myötä. Länsimetron ja Kehäradan asemanseudut ovat hienoja esimerkkejä uusien raiteiden aikaansaamasta rytminvaihdoksesta.
Keväällä valittavalla hallituksella on loistava tilaisuus toimia suunnannäyttäjänä Suomen tulevalle talouskasvulle ja käynnistää ripeästi raidehankkeita. Tällaisia hyviä kärkihankkeita ovat esimerkiksi tunnin junan käynnistäminen Espoon kaupunkiradan rakentamisella, Suomirata sekä nykyisellä hallituskaudella hyllytetty Pisararata.
”Seuraavana Pasila!”
Viljanen tunnustaa rikkeensä videolla
Parman toimitusjohtajaa Jarmo Viljasta epäillään toistuvista työssäviihtymisrikkomuksista. Myös kuutta muuta Parman työntekijää on kuulusteltu esiin tulleista työhyvinvointitapauksista. Epäillyt eivät ole kommentoineet asiaa julkisuudessa aikaisemmin, mutta tunnustavat tekosensa juuri julkaistulla videotallenteella.
Parma Rail toimittaa Länsimetron ratapölkyt
Parman sisaryhtiö Parma Rail toimittaa Länsimetron kakkosvaiheen ratapölkyt. Yhtiö toimitti myös jo käytössä olevan ykkösvaiheen pölkyt. Rakenteilla olevalle Matinkylä–Kivenlahti-osuudelle tarvitaan lähes 30 000 uutta betonista ratapölkkyä.
Kivirakentaminen pärjää kotimaisuusvertailussa
Toisinaan materiaalineutraalin sääntelyn periaatetta kierretään vetoamalla rakennusmateriaalin sinivalkoisuuteen. Tässä mielessä suomalainen betoni on vähintäänkin samalla viivalla muiden materiaalien kanssa. Sama pätee työllisyysvaikutuksiin.
Töitä tarjolla!
Haemme parhaillaan tulevia rakentamisen ammattilaisia erilaisiin kesätyötehtäviin. Tarjolla on myös paikkoja suunnitteluosaajille sekä jämptille työnjohtajalle Kangasalla. Tutustu avoimena oleviin tehtäviin verkossa. #PARMArekry #ConcreteCareers