Länsisatamaan valmistuva Royal Park on pysäköintitalojen kuninkaallinen

Länsisatamaan valmistuva Royal Park on pysäköintitalojen kuninkaallinen

Royal Park on Helsingin Länsisatamaan valmistuva 8-kerroksinen, 725 autopaikkaa sisältävä pysäköintitalo, jonka betonielementtirungon Consolis Parma toimittaa ns. avaimet käteen -periaatteella. Parkkitalo palvelee erityisesti laivamatkailijoita ja on osa suurempaa Royal Center -kokonaisuutta. Hankkeen rakennustöistä vastaa YIT ja valmiin pysäköintilaitoksen toiminnasta tulee vastaamaan Helsingin Satama. Rakennustyöt aloitettiin vuoden 2019 syksyllä ja valmista on suunnitelmien mukaan vuoden 2021 alussa.

Royal Park -projektissa Parma vastaa tuoteosasuunnittelusta, betonielementtien toimituksista, elementtirungon asennuksesta ja elementtisaumauksista sekä parkkitasojen pintavaluista.

”Olemme erikoistuneet toimittamaan pysäköintitaloja kokonaisratkaisuna tilaajalle: asiakkaalle on helppoa ja vaivatonta, kun Parma toteuttaa koko betonirungon työmaatoteutuksen. Alun perin suunnitelmien mukainen rungon kuiva-asennuksen kesto oli 25 viikkoa eli lähes puoli vuotta, mutta lopputulos oli valmiina peräti kolme viikkoa etuajassa, kiitos hyvän ennakkosuunnittelun yhdessä asennusurakoitsijan kanssa. Näissä hommissa kokemus tuo varmuutta ja nopeutta ja lopputulos on laadukas”, toteaa projektijohtaja Aki Loikkanen Parmalta.

Parmalla on yli 20 vuoden kokemus jännebetonisten, liittorakennetekniikalla toteutettujen pysäköintitalojen runkojen suunnittelusta ja rakentamisesta. Verrattuna tavanomaiseen paikallavaluun valmisosien käyttö nopeuttaa rakentamista ja selkeyttää urakkarajoja.

Royal Parkin tilaaja YIT on tehnyt paljon yhteistyötä Parman kanssa ja Royal Parkin kohdalla kumppanin valinta oli helppo päätös, kun vastaavaan konseptiin perustuvia pysäköintitalohankkeita on tehty yhdessä jo useita.

Yhteistyön aatelia

Ruuhkaisessa kaupunkiympäristössä rakentaminen ei ole helppoa ja YIT:n kaltaisella toimijalla on tiukat kriteerit yhteistyökumppaneilleen.

”Olemme jo vuosikausia tehneet yhteistyötä Parman kanssa, joten Royal Parkinkin tapauksessa valinta rakennuksen betonirungon toimittajaksi oli helppo”, toteaa tilaaja YIT:n työpäällikkö Joonas Kalliomäki.

”Yhteistyö on ollut saumatonta ja avointa suunnittelun aloittamisesta aina toteutukseen saakka, ja samaan aikaan myös projektin aikataulut ovat pitäneet alusta loppuun, niin suunnittelu- kuin toteutusvaiheessa. Myös runkotoimituksen laatu on ollut hyvää ja muutamiin laatupoikkeamiin on reagoitu esimerkillisesti. Voin suositella Parman ratkaisuja”, jatkaa Kalliomäki.

”Olemme jo vuosikausia tehneet yhteistyötä Parman kanssa, joten Royal Parkinkin tapauksessa valinta rakennuksen betonirungon toimittajaksi oli helppo”.

Joonas Kalliomäki

Työpäällikkö, YIT

Parman kokemus näkyy myös käytännössä: suunniteltu asennusaikataulu alitettiin kolmella viikolla, mikä tarkoittaa merkittävää kustannussäästöä sekä nopeuttaa koko pysäköintitalon valmistumista.

”Kohdetta suunniteltiin yhdessä YIT:n kanssa tiiviisti ja eri versioita kertyi suunnittelujärjestelmään lähes parikymmentä. Vain läheisellä yhteistyöllä tämänkaltaisessa projektissa voidaan saavuttaa haluttu tilaajan vaatimukset täyttävä lopputulos”, kertoo myyntipäällikkö Markku Rotko Parmalta.

Royal Park on nyt saavuttanut harjakorkeutensa ja Parman osuus projektista on enimmäkseen takanapäin. Valmis pysäköintitalo on suunnitelmien mukaan alkuvuodesta 2021.

 

Riku Hietarinta